zondag 20 januari 2013

Pacitel

Vindt u het ook zo leuk om tijdens het eten te worden gebeld? En het is niet eens een vriend of familielid, het is iemand die u iets probeert te verkopen.

In Nederland werden we vaak 's avonds gebeld met de vraag of we wilden beleggen. Hier in Frankrijk gaat het om meer concrete zaken. Of we niet dringend toe zijn aan dubbel glas; of we onze woning al hebben geïsoleerd; wanneer de laatste boktorrencontrole was. “We zijn deze week bij u in de buurt, we kunnen een afspraak maken voor morgen.” Nou, laten we dat maar niet doen.

Het afgelopen jaar werden we veelvuldig gebeld door bedrijven die ons zonnepanelen wilden aansmeren. Hoe lager de subsidie werd op het plaatsen van die panelen, hoe moeilijker die bedrijven het kregen en hoe vaker wij werden gebeld.

Daar zijn wij niet blij mee. Jaren geleden al heb ik in het telefoonboek een zwarte stip voor mijn naam laten zetten. Dat betekent dat ik niet wens gebeld te worden door wat voor een verkoper dan ook. Tegenwoordig kijkt niemand meer in een papieren telefoonboek, mijn telefoonnummer staat gewoon op internet. En daar staat geen stip.

Op datzelfde internet vond ik – dacht ik – de oplossing. Iedere particulier kan zich inschrijven bij pacitel.fr. Op die site kun je aangeven op welk nummer je niet wenst te worden gebeld. Als een bedrijf het onverhoopt toch doet kun je dat aan Pacitel doorgeven. Helaas moeten bedrijven die willen weten welke nummers ze niet mogen bellen daarvoor betalen. En dat doet natuurlijk niet iedereen.

Pacitel gaat alleen over bedrijven in Frankrijk. Tegenwoordig word ik gebeld door callcenters in landen als India en Tunesië. De fase dat ik voorkomend was ben ik allang voorbij. Ik druk ze meestal meteen weg. Zij zijn ook niet erg beleefd, regelmatig neem ik op en stuit ik op een bandje dat zegt dat ik even moet wachten. Zij bellen en ik zou moet wachten, het moet niet gekker worden.

Soms gaat de telefoon en is het een automatisch bericht van een waarzegger. Die zou toch beter moeten weten...




6 opmerkingen:

  1. Ik heb een verwijzing van bovenstaand blogverhaal op mijn website geplaatst (homepage en in forum). Misschien vind je het leuk. Zo niet, dan haal ik het weer weg.
    Vriendelijke groet,
    Wim Bavelaar

    www.infofrankrijk.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zeker leuk.
      Misschien gaan we ooit nog wel samenwerken :-)

      Verwijderen
  2. D'accord, laten we het proberen (zie mijn mail van vrijdagavond j.l.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laten we dat zeker doen, zie mijn mail van zaterdagmiddag.

      Verwijderen
  3. Onze truc is om meteen te vragen of de beller ook Engels spreekt .
    40 % gooit meteen de haak erop ,de tweede 40% begint te stamelen en te excuderen en de laatste 20% zegt yes om vervolgens in onverstaanbaar Franglais iets iets te brabbelen. Het is slechts bij deze laatste categorie dat zelf moet ophangen Groet FGS

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Engels werkt goed inderdaad. Maar de laatste tijd krijgen we ook India aan de lijn. Ik heb heel duidelijk gezegd niet meer gebeld te willen worden en ook zijn telefoonnummer gevraagd en gekregen, maar die laatste uiteraard niet gebruikt. We worden (hier in Frankrijk) nu de hele dag gebeld. Er wordt nooit wat gezegd. De periodes van ophangen van de telefoon of het apparaat aan de andere kant wisselen. Kennelijk wordt er verdiend per gemaakt telefoontje. Dat werkt ook soms op internet waar pagina's geld betalen voor hits. Het is een manier om jezelf of andere wijs te maken dat je daadwerkelijk geld aan het verdienen bent. Het verbaasd me dat zoveel bedrijven betalen voor dit weggegooid geld. Jammer dat deze telefoonspam nog niet of niet opgesppord wordt. Emai spam ga je de gevangenis voor in. Die zonnepanelen was trouwens wel grappig. We zijn er één keer heel serieus op ingegaan. Alles zou gratis zijn. (yeah right). Toen de afspraak bijna de volgende dag zou zijn en de vertegenwoordiger maar bleef aandringen dat hij mijn jaarlijkse inkomen wilde weten vroeg ik hem waarom hij dat wilde weten. Het zou toch allemaal gratis zijn ? (subsidie?...wist ik veel). Het sprookje ging niet door. Die bellen in elk geval niet meer :-)

    BeantwoordenVerwijderen