maandag 11 februari 2013

Proefwerkweek

Vandaag begon de proefwerkweek op het Lycée van mijn zoon. De proefwerken zijn een soort oefening voor het eindexamen, sommige duren wel vier uur. Het ochtendprogramma begint daarom al om tien voor acht. U leest het correct: 07.50 uur.

Dan worden de pubers geacht zo wakker te zijn dat ze goed kunnen nadenken. Ik heb er een hard hoofd in. Omdat de schoolbussen soms te laat zijn, heb ik mijn zoon vanochtend naar Brive gebracht, hij sliep nog half toen hij uit de auto stapte.

Vanochtend werd het spits afgebeten met drie uur mathématique (wiskunde). En vanmiddag vier uur lang histoire-géographie (geschiedenis-aardrijkskunde). Histoire-géo is in Frankrijk één vak. Deels is het stampwerk (plaatsen, rivieren, jaartallen), maar er moet ook een  betoog worden geschreven. Leerlingen zijn altijd bang hors sujet te schrijven, buiten het onderwerp. Het gebeurt veel en wordt afgestraft met nul punten.

Morgenochtend gaat de proefwerkweek verder met vier uur français. Ik heb een bètakind, français n'est pas sa tasse de thé zal ik maar zeggen. Frans hier op school is oorverdovend saai en de leerlingen mogen niet zelf kiezen welke boeken ze lezen. Het is verplicht veel Molière, Balzac, Zola en consorten. De leerlingen krijgen morgenochtend drie teksten voorgelegd (vaak 17de eeuws, gaap), moeten verbanden leggen, stijlvormen herkennen en wederom een betoog schrijven over één van die drie teksten. De leerlingen schrijven altijd zo veel mogelijk, dan is er altijd wel iets goed...

Morgenmiddag volgt nog Engels (open vragen, geen multiple-choice). Woensdag is een halve schooldag, zelfs op het Lycée, in die paar uur propt de school twee proefwerken, physique-chimie (natuurkunde-scheikunde) en SVT (science de la vie et de la terre), een soort uitgebreide biologie. Donderdag wordt afgesloten met Spaans.

Olé denk je dan, ik ben ervan af. Ben non, donderdagmiddag beginnen de gewone lessen weer. Oef, gelukkig is het vrijdag na school vakantie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten